00%
Loading

Så lyckas du på jobbintervjun

Så lyckas du på jobbintervjun
Jobbintervjuer kan vara spännande, men också lite utmanande. Oavsett om du har gått på flera intervjuer innan, eller gör det för första gången, är det viktigt att du förbereder dig. På Innovative börjar vi alltid våra rekryteringsprocesser med en digital intervju. Därför har vi nu samlat 5 tips som du kan tänka på inför och under din jobbintervju:

1. Läs på om tjänsten och företaget
Gör din research om företaget, deras mål och värderingar. Ta reda på vilka krav och förväntningar som finns för jobbet du söker. Genom att visa kunskap och intresse för företaget, kommer du att göra ett starkt intryck på intervjuaren.

2. Förbered svar på vanliga frågor
Det finns några frågor som förekommer under nästan alla jobbintervjuer. Kolla upp dem och förbered dina svar. Du behöver inte kunna svaren utantill, men att tänka på dem i förväg kommer göra dig mer självsäker under intervjun.

3. Testa tekniken
Se till att din internetanslutning, mikrofon och kamera fungerar som de ska. Installera eventuell programvara eller app. Se gärna över din omgivning en extra gång. Se till att din bakgrund är så ren som möjligt och att du syns ordentligt.

4. Visa engagemang
Klä dig proffesionellt, kom i tid och tänk på hur du pratar under intervjun. Lyssna noga på frågorna och svara tydligt. Om du behöver tid att tänka eller om du inte förstår en fråga, var inte rädd för att säga det. Visa gärna att du är taggad på jobbet genom ditt kroppsspråk och röstläge. Var också redo att ställa egna frågor till arbetsgivaren. Det visar på bra engagemang!

5. Slappna av
Lättare sagt än gjort, men försök att inte bli för nervös! Tro på dig själv och dina färdigheter –var öppen för att lära dig och utvecklas. Går inte intervjun så bra är den ändå en värdefull erfarenhet inför nästa gång.

Intervjuer kan vara stressiga, men med rätt förberedelser och attityd kan du visa varför just du är rätt person för jobbet. Lycka till! 😁