00%
Loading

Bemästra telefonen vid försäljning

Bemästra telefonen vid försäljning
Telefonen skapar personlig kontakt

I en tid där tekniken utvecklas i en rasande fart och digitala verktyg blir allt mer avancerade kan det verka som att telefonen har blivit en föråldrad försäljningsmetod. Men trots detta är telefonen fortfarande en viktig kanal att bemästra inom försäljning. När Innovative Sales startades 2018 hade vi som ambition att bli Sverige bästa säljbyrå. Genom att fokusera på telefon- och fältförsäljning har vi växt snabbt och är idag, 2023, över 150 anställda.

Vi är övertygade att telefonen fortfarande spelar en oersättlig roll som ett personligt och direkt sätt att nå ut till potentiella kunder. Det är en kanal som gör det möjligt att bygga relationer och kommunicera på ett nära och förtroendeingivande sätt med varje individ. Genom att bemästra telefonen kan försäljare bygga en stark kundbas och få möjlighet att påverka potentiella kunder på ett positivt sätt.

Här följer lite tips på hur du kan bli bättre på att sälja över telefon:

1. Förbered dig innan samtalet
Innan du ringer upp en potentiell kund är det viktigt att du har förberett dig ordentligt. Detta innebär att du bör ha en klar bild av kundens behov och önskemål, samt hur dina produkter eller tjänster kan hjälpa dem. På Innovative Sales får du alla byggstenar för att vara väl förberedd inför dina samtal till kund.

2. Var proaktiv och energisk
När du ringer upp en kund är det viktigt att du visar entusiasm och energi i din röst. Detta kommer att hjälpa dig att få kundens uppmärksamhet och skapa en positiv inledning på samtalet.

3. Använd öppna frågor
Öppna frågor är frågor som inte kan besvaras med ett enkelt ja eller nej. När du använder öppna frågor kan du få kunden att prata mer, utveckla sina meningar och därmed få viktig information om deras behov och önskemål.

4. Lyssna aktivt
Att lyssna aktivt är en viktig färdighet i försäljning. Genom att lyssna på vad kunden har att säga får du en bättre förståelse för deras behov och kan därigenom anpassa ditt erbjudande på ett bättre sätt.

5. Anpassa dig till kundens stil
Varje kund har sin egen unika stil när det gäller att kommunicera. Det är viktigt att anpassa samtalet till kunden och tala på ett sätt som kunden känner sig bekväm med.

6. Förbered för invändningar
Det är viktigt att vara förberedd på eventuella invändningar eller frågor som kunden kan ha. Genom att förbereda dig på förhand kan du svara på frågor och invändningar på ett effektivt sätt.

7. Avsluta samtalet på ett positivt sätt
När samtalet närmar sig sitt slut är det viktigt att avsluta på ett positivt sätt. Tacka kunden för deras tid och be om tillåtelse att följa upp vid ett senare tillfälle.


Innovative skapar förutsättningar att bemästra telefonen

Att bemästra telefonen i försäljning kräver tid och träning. Genom att använda dessa tips och tekniker kan du förbättra dina kommunikationsfärdigheter och öka dina försäljningsframgångar. Självklart hjälper vi på Innovative Sales alla säljare att skaffa de verktyg och tekniker som krävs.

Vi på Innovative är stolta över att kunna erbjuda dig en garanterad utbildning och tillgång till verktyg som hjälper dig att lyckas och utvecklas inom försäljning. Vi fokuserar inte på din tidigare erfarenhet, utan snarare på dina framtida mål och ambitioner. I början av din anställning får du en gedigen utbildning, sedan arbetar vi ständigt med kompetensutveckling och coachning.

Vi förstår att varje individ är unik och har olika mål och ambitioner. Därför erbjuder vi en skräddarsydd plan för din personliga utveckling inom företaget. Vi tror på att alla börjar med samma förutsättningar, men vi sätter gemensamma mål för att du ska kunna nå din ambitionsnivå inom sälj.